اشاره: متن زیر٬ ترجمه‌ای است از ستونی در روزنامه «ایندیپندنت» که در تاریخ یکشنبه ۷ اردیبهشت در سال ۱۳۸۲ در ضمیمه «همشهری جهان» روزنامه همشهری با عنوان «برخورد نزدیک از نوع چندم» به چاپ رسید.

سایمون باسول‏

بهترین سکانس

برخورد نزدیک از نوع سوم (استیون اسپیلبرگ ۱۹۷۷)

سکانس آغازین فیلم یکی از جسورانه‌ترین سکانس هایی است که تا به حال در فیلمی متعلق به جریان اصلی سینما دیده‌ام. فیلم در یک صحرا شروع می‌شود. صحرایی توفانی که چند هواپیمای آمریکایی به طرز اسرارآمیزی (در سال ۱۹۴۵) در آنجا مفقود شدند. سربازانی که هواپیماها و سربازان آمریکایی را پیدا کرده‌اند، شروع می‌کنند به داد و فریادزدن و جملاتی را با زبان‌های اسپانیایی، فرانسوی و انگلیسی به زبان می‌آورند. برای پنج دقیقه فقط شاهد دیالوگ، باد، سردرگمی و حس انتظار و حیرت هستیم. «برخورد نزدیک از نوع سوم» داستانی حماسی درباره زندگی موجودات بیگانه است. اما فیلم با وجوهی انسانی شروع می شود. تماشاگران متوجه می‌شوند که اتفاق عجیبی رخ داده‌است اما ما تا پایان فیلم از قصد و هدف موجودات بیگانه سر در نمی‌آوریم. لحن و حال و هوای سکانس آغازین فیلم شلوغ، اسرارآمیز و مبهم جلوه می‌کند که به نظرم خیلی جذاب و دوست داشتنی است.

 

بدترین سکانس

روز استقلال (رولند امریخ ۱۹۹۶)

اما برخلاف، «برخورد نزدیک از نوع سوم» این فیلم هیچ حسی از انتظار را در شما ایجاد نمی‌کند و هیچ جایی برای کشف باقی نمی‌گذارد. در یکی از سکانس های پایانی فیلم، از کشور آمریکا تقاضا می‌شود که جهان را از شر موجودات بیگانه نجات دهد و از آن در برابر آن ها محافظت کند. موجوداتی که کاخ سفید را ویران کرده‌اند و قصد دارند کره زمین را نیز با خاک یکسان کنند. به نظرم تمام این سکانس یک ورسیون فانتزی از سیاست خارجی آمریکا است (دنیا بی پناه و پشتیبان است. جهانیان به کمک نیاز دارند. آن ها کورکورانه از حمایت آمریکایی ها استقبال می‌کنند). اصلاً تمام فیلم روایتی علمی ـ تخیلی از سیاست آمریکاست. بقیه فیلم هم همان تصاویر کلیشه ای همیشگی است (بازیگران جملات انگلیسی را شمرده شمرده و با لهجه دهه ۴۰ به زبان می آورند و موجودات بیگانه، موجوداتی بد و خبیث هستند). حتی جلوه های ویژه نیز در جاهایی از فیلم تبدیل به یک مضحکه احمقانه تمام عیار می‌شوند. انگار که شعور تماشاگر به هیچ گرفته می شود. همین طور که سکانس مورد نظر نشان می دهد، بدون دیالوگ‌های خوب و شخصیت پردازی مناسب، نه تنها این فیلم بلکه ارتباط برقرار کردن با هر فیلمی، کاری طاقت فرساست.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

1 + 2 =