اشاره: نوشته زیر ترجمه‌ای بود از مجموعه گفت و گو‌هایی چاپ شده در مجله «مووی میکر» که در تاریخ‌ ۲۲ دی ۱۳۸۳ با عنوان «فیلم خودتان را بسازید» به چاپ رسید.

آنتونى هافمن (کارگردان)

  • فیلمبردارى فیلمنامه

یاد بگیرید که در برخورد با فیلمنامه رفتار دقیق و سنجیده‌اى را در پیش بگیرید. سختى تدارکات، سازماندهى و تجهیزات مورد نیاز ساخته‌شدن فیلم ذره‌اى در نظر من اهمیت ندارد. من فقط و فقط به فیلمنامه فکر مى‌کنم. ایده من درباره فلان پلان چیست؟ آن صحنه در نظر من چه معنایى دارد؟ من چه برداشتى از فلان دیالوگ دارم؟ باید پیش از فیلمبردارى پاسخ این پرسش‌ها را در ذهن داشته باشید. من مى‌دانم اگر بتوانم لحظات فیلم را باورپذیر کنم، حتى اگر خیلى دور از ذهن به نظر برسند _ مثل اینکه بتوان در کره مریخ به راحتى تنفس کرد _ و اگر بتوانم قامتى واقعى به آنها ببخشم و به نحو مطلوبى درام را در فیلمم به کار گیرم، فکر مى‌کنم از پس کارم برآمده ام.

  • استفاده از استورى‌برد

استفاده از استورى‌برد فوق‌العاده به شما کمک مى‌کند. ببینید شما باید آنها را فراموش کنید، با این حال اگر اوضاع به هم بریزد و شیرازه کار از دست در برود با در دست داشتن استورى‌برد حداقل مى‌دانید مى‌خواهید چه کنید. شما براى صحنه مورد نظرتان یک طرح و نقشه در دست دارید. بیشتر تغییرات در هنگام فیلمبردارى انجام مى‌گیرند. اما اگر بدانید پلانى که قرار است فیلمبردارى شود درباره چیست و بدانید که چگونه مى‌خواهید آن را فیلمبردارى کنید، آن وقت است که دیگر نیازى به استورى برد ندارید.

  • هدایت بازیگران

شما باید هنر ارتباط برقرار کردن با بازیگران را بلد باشید. بیشتر کارگردان‌ها حتى خود من در این باره تبحر چندانى ندارند.

  • آگهى تجارى به مثابه میدان تمرین

ساخت آگهى‌هاى تجارى بهترین شیوه آمادگى براى ساخت فیلم‌هاى استودیویى عظیم است. ساخت آنها باعث مى‌شود که همیشه هوشیار و سرحال بمانم. امیدوارم همچنان به ساخت آگهى‌هاى تجارى ادامه بدهم. اگر هر سال یا دو سال یک بار یک فیلم بسازید آدم خوشبختى هستید، خب حالا بین ساخت فیلم‌ها چه کنید؟ آگهى‌هاى تجارى مثل مدرسه‌هاى فیلمسازى هستند. کلى مطلب به شما یاد مى‌دهند.

  • ساخت آثار پرهزینه

من حتماً یک پر‌هزینه دیگر مى‌سازم. البته اگر فیلمنامه‌اش شخصیت جذاب و حرفى براى گفتن داشته باشد. اگر فیلمنامه مضامین مورد علاقه مرا در خودش جا داده‌باشد بزرگى یا کوچکى فیلم هیچ اهمیتى برایم ندارد.

  • کارگردانى اولین فیلم

باید با امید و آرمان‌هاى متعالى شروع به کار کنید و بدانید قرار است چه کارى انجام دهید. باید از امکاناتتان به خوبى مطلع باشید. مى‌باید آگاهى از جزء به جزء فیلم با تمام وجود‌تان گره خورده باشد و شدیداً به نظراتتان ایمان داشته باشید. چون قرار است هر کارى که مى‌کنید به پرسش‌هاى فراوانى پاسخ دهید. به خصوص که کار اولتان است، بودجه‌اى در حد و اندازه‌هاى ۸۰ یا ۹۰ یا ۱۰۰ میلیون دلار در اختیارتان قرار داده‌اند. مهمترین نکته استقامت و تصمیم راسخ شماست. در هر کار و تصمیمى مصمم رفتار کنید. با قاطعیت هر چه تمام به روح این جمله برسید: «من فیلم خودم را مى‌سازم» البته نه به خاطر تکبر و خودپسندى. بلکه اگر قرار باشد شما سازنده فیلم دیگران باشید آن وقت محصول کارتان یک چیز درى ورى مى شود.

  • داد‌و‌ستد با استودیو‌ها

شما علاقه دارید استودیوها فیلم شما را همچون فیلم خودشان دوست داشته باشند. شما به دنبال این هستید که آنها با تمام وجود -چه به لحاظ عاطفى و چه از ابعاد احساسى و حرفه‌اى- در پروژه شما سرمایه‌گذارى کنند. بهترین حقه این است که آنچه که دوست دارید را از آنها تحویل بگیرید و آنچه که مى‌خواهند را بهشان تحویل دهید و امیدوار باشید نتیجه کار یک اثر منسجم در بیاید نه اینکه تماشاگر با فیلمى دوپاره مواجه شود. باید با انواع و اقسام سلیقه کنار بیایید. چه قرار باشد با یک میلیون دلار کار کنید چه با ۱۰۰ میلیون به هر حال تمام خواسته شما این است که تماشاگر فیلمتان را ببیند. شرایط بازى براى شما یکسان است.

فیلم‌شناسى آنتونى هافمن:سیاره سرخ (۲۰۰۰)

استیو میسون (مدیر فیلمبردارى)

  • فیلمبردار ساختار فیلم را شکل مى‌دهد

معتقدم هر فیلمبردارى باید ساختار، نظام یا فلسفه وجودى فیلم را براى ذهن خودش خلق کند. تا سپس بقیه عوامل بتوانند تمام جزئیات آن را به تصویر بکشند.

  • همه اینها بخشى از یک فیلم فوق‌العاده‌اند

این شما هستید که بازى بازیگران، قاب بندى، رنگ حاکم بر فضا، پرداخت صفحه‌ها، اجزاى هر پلان، لوکیشن‌ها، شخصیت و همچنین ارتباط دوربین با تمامى اجزاى فوق را ثبت و آن را به تصویر مى‌کشید. آیا دوربین در فیلم شخصیت ویژه‌اى دارد یا فقط یک ناظر است؟ آیا دوربین باید با شخصیت‌ها همراه شود یا باید در برابر آنها موضع بگیرد؟ آیا یک صحنه غم انگیز باید با لحنى شاد گرفته شود یا حس همدلى درش به چشم بیاید؟ هر فیلمبردارى در این زمینه‌ها دیدگاه متفاوتى دارد.

  • پیش از فیلمبردارى فیلم را ببینید

من به عنوان یک فیلمبردار قبل از شروع کار فیلمنامه را مى‌خوانم و تمام اجزایش را در ذهنم بازسازى مى‌کنم. به همین دلیل قبل از اینکه فیلمبردارى فیلم شروع شود من فیلم را تا به آخر در یک سالن سینما دیده‌ام.

  • داشتن دیدگاه

وجود بصیرت و یک دیدگاه منحصر به‌فرد در عمق ذهنتان مهمترین جزء شروع کار است.

فیلم‌شناسى استیو میسون: قصه وندل بیکر (۲۰۰۵)، اصلى (۲۰۰۳)، رولر بال (۲۰۰۲)، بوتمن (۲۰۰۰)، داداش (۱۹۹۷)، سرایدار (۱۹۹۳)، انتظار (۱۹۹۱) و…

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیست − ده =