اشاره: نوشته زیر ترجمه‌ای بود از مجموعه گفت و گو‌هایی چاپ شده در مجله «مووی میکر» که در تاریخ‌ ۳ دی ۱۳۸۳ با عنوان «نیازى نیست تصاویر چشم نواز باشند» به چاپ رسید.

جان سیل (مدیر فیلمبردارى)

  • اشتیاق دوچندان براى فیلمبردارى مجدد

شش ماه پس از اتمام فیلمبردارى یکى از فیلم‌هایم با ترس و لرز خواستم که فیلم را دوباره تماشا کنم. «من به چى فکر مى‌کردم؟ خیلى احمقانه بود که مى‌خواستم آن را دوباره فیلمبردارى کنم.» یکى از دلایل خنده‌دار این موضوع به تدوین فیلم برمى‌گردد. شما فیلمتان را تماشا و جزء به جزء آن را تعقیب مى‌کنید و مدام به این مى‌اندیشید که دوباره فیلمبردارى‌اش کنید.

  • بى دقتى‌ها و تنبلى‌هاى دوران پیرى

جدیداً متوجه شده‌ام هر چه که سنم بالاتر مى‌رود، کاهلى و بى‌دقتى‌هایم نیز بیشتر شده‌است و آنتونى [مینگلا] هم همیشه با لحنى تعارفى مرا مى‌ستاید و مى‌گوید: «کارن داره روز به روز بهتر مى‌شه.»

  • ایجاز در نورپردازى

من فقط براى واقعى‌تر کردن فضا و موقعیت‌ها نورپردازى مى‌کنم، همین.

  • اصلاً نیاز نیست تصاویر خوشگل و تر و تمیز باشند

من هیچ وقت به تصاویر خوشگل به خاطر اینکه «تصاویر حتماً باید چشم نواز باشند» اعتقادى نداشته‌ام. قرار نیست کلیه نماهاى یک فیلم مثل آگهى‌هاى تجارى زیبا به نظر برسند. فیلم زیبایى واقعی‌اش را از قدرت فضا، موقعیت‌ها و بازیگرى مى‌گیرد.

  • فیلم یعنى بازیگرى

همیشه مشتاقم سر صحنه فیلمبردارى دو یا سه دوربین همراهم باشد تا بتوانم لحظه لحظه بازى‌ها را ضبط کنم چون معتقدم فیلم یعنى بازیگرى. اگر فیلمى فاقد چنین عنصرى باشد پس اصلاً فیلم نیست. شاید فیلم در جنبه‌هاى دیگر خوب و فوق‌العاده به نظر برسد اما هیچ کدام جاى بازیگرى را نمى‌گیرند. من بیش از اندازه به بازیگرى معتقدم و حتى حاضرم به خاطر بازیگرها تنها به ۵۰ یا ۶۰ درصد خواسته‌ها و نورپردازى مورد نظرم رضایت دهم. وقتى بازیگرى اعلام مى‌کند «من دیگه حاضرم» من هنوز دارم خودم و تجهیزات را براى فیلمبردارى آماده مى‌کنم اما با این وجود من هم اعلام مى‌کنم. «من هم حاضرم شروع کنیم» فقط به این خاطر که بازیگرها آماده شده‌اند.

  • بازیگر قدرت دارد

معتقدم توانایى و قدرت بازیگر‌ها به مراتب از من بیشتر است. من سر فیلمبردارى حاضر شده‌ام که صحنه مورد نظر کارگردان را خلق کنم، باید به بازیگر اجازه بدهم که او این کار را بکند.

  • همیشه فیلم بعدى‌تان بهترین اثرتان است

براى یک پروژه کلى وقت صرف مى‌کنم اما واقعاً خیلى سخت است که بگویم «این بهترین اثر زندگى‌ام است.» یکى از فیلم‌هاى شما اسکار بهترین فیلمبردارى را مى‌برد و شما از خودتان سئوال مى‌کنید (البته من نباید این حرف را بزنم) آیا این انتخاب درستى بوده؟ با خودتان فکر مى‌کنید شاید فیلم در کل اثر خوبى بوده و بعضى وقت‌ها انتخاب آنها تنها به وجوه تکنیکى فیلم محدود شده است. فکرش را که مى‌کنم مى‌بینم در فیلم‌هاى دیگرم نیز به اندازه همان فیلم اسکارى خلاقیت به خرج داده‌ام و به لحاظ فیلمبردارى چیزى بیشتر یا حتى فراتر از همان فیلم بوده‌اند. «انتخاب بهترین اثر دوران زندگى» همیشه برایم کار دشوارى بوده‌است. دلیلش هم این است که براى همه فیلم‌هایم به یک اندازه زحمت کشیده‌ام و تمام توانم را به کار بسته‌ام. هیچ وقت فهرستى از بهترین کارهایم را نداشته‌ام. معتقدم فیلم بعدى‌ام بهتر از قبلى‌ها خواهد شد.

فیلم‌شناسى جان سیل: کلدمانتین (۲۰۰۳)، هرى پاتر و سنگ جادو (۲۰۰۱) توفان تمام عیار (۲۰۰۰)، آقاى ریپلى با‌استعداد (۱۹۹۹)، در اولین نگاه (۱۹۹۹)، استاتیک (۱۹۹۸)، شهر فرشتگان (۱۹۹۸)، ارواح مى سى سى پى (۱۹۹۶)، بیمار انگلیسى (۱۹۹۶)، شرکت (۱۹۹۳)، انجمن شاعران مرده (۱۹۸۹)، رین‌من (۱۹۸۸)، تحت نظر پلیس (۱۹۸۷)، ساحل پشه (۱۹۸۶)، شاهد (۱۹۸۵)، شهر نقره‌اى (۱۹۸۴)، خداحافظ بهشت (۱۹۸۳)، گالیپولى (۱۹۸۱)، بازمانده (۱۹۸۱) و…

جیم دنو (مدیر فیلمبردارى)

  • هنر قصه‌گویى

بعضى وقت‌ها اگر کمى از فضاى فیلمبردارى و فیلم فاصله بگیرید بهتر مى‌توانید ساختار بصرى آن را در ذهنتان مجسم کنید و به شیوه بهترى قصه بگویید.

  • راهى به سوى موفقیت

به نظر من مجموعه‌اى از حضور بجا در مکان و زمان مناسب، پاسخ دادن به تلفن در وقت صحیح و جواب مثبت دادن به پروژه‌اى که در آن دستمزدى پرداخت نمى‌شود، مى‌توانند موفقیت‌تان را تضمین کنند. سعى کنید به جاى این که براى کارى که دوستش ندارید کلى دستمزد بگیرید، پروژه‌اى را که دوست دارید مجانى انجام دهید.

  • مصالحه

بعضى وقت‌ها طرح کوچک «ب» به مراتب کارآمدتر از طرح پیچیده و بزرگ «الف»ى است که در ذهن داشته اید.

  • حل المسائل

خیلى سخت است که کسى مدام محدودیت‌هاى کاریتان را به شما گوشزد کند. با یادآورى آنها شما خودتان را درون یک زندان حس مى‌کنید. بهتر است تظاهر کنید که محدودیت‌ها وجود ندارند و به راه حلى برسید که برایتان نتیجه‌بخش باشد.

فیلم‌شناسى جیم دنو: ارتفاعات (۲۰۰۴)، ماریا سرشار از وقار(۲۰۰۴)، شهر اشباح (۲۰۰۲)، معتقد (۲۰۰۱)، بچه خوب (۲۰۰۰)، دختر خودکشى (۲۰۰۰)، آواز ما (۲۰۰۰)، پسرها گریه نمى کنند (۱۹۹۹)، پوست دوم (۱۹۹۸) ابدى (۱۹۹۸)، کتاب زندگى (۱۹۹۸)، خسته تر از آن که بمیریم (۱۹۹۸) قایم باشک (۱۹۹۶) و…

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

سه × 2 =