اشاره: متن زیر ترجمهای است از ستون روزنامه «ایندیپندنت» که در تاریخ پنجشنبه ۲۵ دی سال ۱۳۸۲ در روزنامه «شرق» با عنوان «درباره لذت بردن» بهچاپ رسید.
انتخابهای «الیور داکستل» برای روزنامه «ایندیپندنت»:
سکانس خوب
در شربورگ، در دوران جنگ استعماری در الجزایر، دو جوان – ژنهویو و گای- عاشق یکدیگر میشوند. گای باید به ارتش ملحق شود و آنها مجبورند به مدت دو سال از یکدیگر جدا شوند . بهترین و کاملترین سکانس این فیلم، سکانس وداع این دو است، که در آن دو بازیگر مدت زیادی را در ایستگاه قطار با هم سر میکنند. ژنهویو دوست ندارد که از گای جدا شود و گای نمیخواهد که ژنهویو گریه کند. آنها تاثیرگذارترین ترانهای را تا به حال شنیدهاید میخوانند. آنها روی سکو کنار قطار شروع میکنند به راه رفتن و حرکت رو به عقب. دوربین آن دو را همراهی میکند. ناگهان قطار به حرکت در میآید و گای به درون واگن میجهد. دوربین همچنان با سرعتی به اندازه سرعت قطار به عقب میرود، برای یک لحظه شما حس میکنید که فیلمبردار هم به داخل قطار جهیده است. ناگهان حرکت قطار سریع تر میشود، گای ناپدید میشود و سکوی قطار در قاب تصویر باقی میماند. ژنهویو تنها میماند، بر میگردد و شروع به راه رفتن میکند. رسیدن به چنین نماهایی در عین سادگی به شدت دشوار است و بیش از هر چیزی نشانگر این است که شخصیتهای اصلی قصه ما عمیقاً همدیگر را دوست دارند، اما هیچ وقت دوباره همدیگر را نخواهید دید.
سکانس بد
رقصنده در تاریکی (لارس فونتریه ۲۰۰۰)
این فیلم هم مثل چترهای شربورگ، اثری موزیکال است. کارگردان از «یکصد دوربین » استفاده کردهاست. اما وقتی که فیلم را میبینید این مسئله اعصاب شما را به هم میریزد. چون همه نماها بی اندازه کوتاهند و از زوایای بد و نازیبایی فیلمبرداری شدهاند. در یکی از سکانسهای فیلم تمامی شخصیتها در حال رقصیدن هستند. صدای ماشینهای درون کارخانه ریتمی را ایجاد میکنند و این ریتم به تدریج به موسیقیای تبدیل میشود که در سرتاسر سکانس شنیده میشود. بعد ما یک نمای از بالای (High angle) فوقالعاده داریم که در درون این فضا همه در حال رقصیدن هستند. متاسفانه این نما به قدری کوتاه است که به شما احساس سرخوردگی و استیصال دست میدهد. شما منتظر یک نمای درخشان و چشمگیر هستید، به جای آن آن قدر نماهای کوتاه میبینید که حتی بهترین تصاویر نیز در این میان گم میشوند و به تدریج حس میکنید دارید یک ویدئو کلیپ چرند را تماشا میکنید.