اشاره: نوشته زیر ترجمهای بود از مجموعه گفت و گوهایی چاپ شده در مجله «مووی میکر» که در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۳ با عنوان «قرار نیست پاسخ همه چیز را بدانید» به چاپ رسید.
نیل لابیوت (کارگردان)
- قبل و بعد
نمى توانید براى مقدمات «پیش از تولید» زیاد وقت صرف کنید. براى مراحل بعد از تولید هم وقت چندانى ندارید.
- ما در طبیعت
خوشم نمىآید براى تغییرات آب و هوا کلى انتظار بکشم. مثلاً چند ساعت صبر کنم تا ابرها کنار بروند. در این یک مورد آدم صبورى نیستم.
- کار با بچهها و حیوانات
اساساً دوست ندارم با بچهها و حیوانات کار کنم. این دو عنصر کمترین حضور را در فیلمهایم داشتهاند. با این وجود در فیلم «مالکیت» (Possession) با هر دویشان کار کردم. بىشک حضور آنها موجب افزایش مدت زمان فیلمبردارى مىشود و توان مضاعفى را مىطلبد. دختر کوچولوى پایان فیلم به معنى واقعى کلمه فوقالعاده بود. اما سگ خیلى برایمان دردسرساز شد. او حرفهاى ما را گوش نمىکرد (مى خندد). خب دلیلش هم معلوم بود، او سگ بود. من همیشه این قاعده را ملکه ذهن خودم قرار دادهام: دور بچهها و حیوانات خط بکشید.
- قواعد ابتکار
پول هیچ وقت نمىتواند جایگزین خلاقیت شود. ابتکار مهمترین جزء کار است. من در کارنامهام فیلمهایى داشتهام که بیشتر از فیلم اولم خرج برداشتهاند، اما با این وجود نوعى خلوص و پاکى در هدایت پروژههاى کوچک است که اشتیاق مرا به کار بیشتر برمىانگیزاند.
- سیستم استودیویى در تقابل با فیلمهاى مستقل
تا آنجایى که من مىدانم برچسب «مستقل» یا برعکس «استودیویى» چیزى به اعتبار و کیفیت یک فیلم نمىافزاید. خب من در هر دوى این عرصهها فیلم ساختهام. این مسئله به پروژهاى که در دستان من است مربوط است. هر چقدر بیشتر براى فیلمتان زحمت بکشید موفقیت بیشترى هم نصیبتان خواهد شد. من یک عالمه فیلم اجق وجق مستقل دیدهام (مىخندد)، از طرف دیگر کلى هم فیلم استودیویى فوقالعاده وجود دارد و قطعاً برعکسش هم هست. پس در حقیقت کیفیت فیلم شما به خود فیلمتان برمىگردد نه شرایط تولید و ساختش. شما به عنوان کارگردان مسئول همه چیز فیلم هستید.
فیلمشناسى نیل لابیوت: بخار (۲۰۰۴)، شکل اشیا (۲۰۰۳)، مالکیت (۲۰۰۲)، آشفتگى (۲۰۰۰)، پرستار بتى (۲۰۰۰)، دوستان و همسایگانشان (۱۹۹۸)، در جمع مردان (۱۹۹۷).
اندرو استنتون (فیلمنامهنویس)
هیچ وقت به دنبال پیشبینى خواستههاى تماشاگران نباشید. هیچ وقت در ذهنتان خواستههاى تماشاگر را پیشبینى نکنید. تنها به نجواهاى تماشاگرى که در وجودتان است گوش دهید و با بخشى از وجودتان که دوست دارد براى تماشاى فیلمها به سینما برود همدلى کنید. همین کار باعث مىشود تا در میدان مسابقه باقى بمانید.
- بهترین همکاران را انتخاب کنید
دوروبرتان را از آدمهایى پر کنید که وظیفه شما را بهتر از خودتان انجام مىدهند.
- انتقادها را سرکوب نکنید
با انتقادات و نظرات مخالف عوامل و همکارانتان مقابله نکنید، البته اگر (و فقط اگر) همه آنها روى یک چیز اصرار داشتند. به هر حال ارزش یک فیلم فوقالعاده بیش از تمام این درگیرىهاست. یک بحث و گفت و گو سالم قطعاً شما را به جوابهاى بهترى مىرساند یا بیش از پیش شما را در تصمیمى که گرفته بودید مصممتر مىسازد.
- یک کارگردان خوب پاسخ همه پرسشها را نمى داند
کارگردان خوب کسى نیست که براى همه پرسشهاى عالم جوابى داشته باشد. اما اگر بداند کجا و با کمک چه کسى مىتواند به پاسخ پرسشها برسد قطعاً یک کارگردان فوقالعاده است.
- معنى «خوب نوشتن»
خوب نوشتن یعنى بازنویسى مجدد فیلمنامه.
- همیشه سکوت
بیشتر مواقع آدمهایى که زیاد حرف مىزنند چیز خاصى در گفتههاىشان وجود ندارد. به دنبال ساکتترین آدم گروه باشید و از او نظراتش را بپرسید.
- همه قصههاى خوب دنیا تا به حال تعریف شدهاند
مطمئن باشید تمام قصههاى فوقالعاده تاریخ تا به امروز براى همه گفته شدهاند. تنها کارى که از دست شما برمىآید بازگویى آنها از دریچه ذهنى خودتان است. نگاه شخصى خودتان را در قصهها اعمال کنید. بکوشید در قصهها این امضاى شخصى شما باشد که خودنمایى کند.
- پایان فیلم یعنى همه آن
منبع الهام یک فیلم مىتواند چیز خاصى نباشد اما منبع الهام ساخت یک فیلم مىباید پایان آن باشد، نه ابتدایش. پایان فیلم یعنى همه چیز آن.
- فیلمسازى یعنى یک همکارى سفت و سخت
فیلمسازى یعنى همکارى همه جانبه… شما در طول کار با کلى نظر و ایده آدمهاى بزرگ و کوچک گروهتان مواجه مىشوید. شاید مدت زمانى طولانى مجموعهاى از ایدههاى مختلف شما را در خودشان غرق و تصمیم گیرى را برایتان ناممکن کنند. اگر این اتفاق افتاد پیش خودتان تصور کنید که تنها در یک کلبه سکونت دارید و قرار است فقط براى خودتان فیلم بسازید. هیچ کس دیگرى هم قرار نیست تماشاگر فیلمتان باشد. خب دوست دارید چه چیزى ببینید؟ احتمالاً هر چیزى که در تصاویر آن فیلم ذهنى حضور داشته باشد، همان چیزى است که در فیلم اصلى آن را بازسازى مىکنید.
- از اساتید بیاموزید
ویلیام گلدمن مى گوید: «کسى نیست که از همه چیز آگاه باشد.»
فیلمشناسى اندرو استنتون: اینکردیبلز (خانواده باورنکردنى) (بازیگرى ۲۰۰۴)، به دنبال نیمو (+ بازیگرى ۲۰۰۳)، شرکت هیولاها (۲۰۰۱)، داستان اسباب بازى ۲ (+ بازیگرى ۱۹۹۹)، زندگى حشره (+ بازیگرى ۱۹۹۸)، داستان اسباب بازى (+ بازیگرى ۱۹۹۵)