اشاره: نوشته زیر ترجمه‌ای بود از مجموعه گفت و گو‌هایی چاپ شده در مجله «مووی میکر» که در تاریخ‌ ۲۹ آذر با عنوان «براى هر کارى که مى‌کنید دلیل داشته باشید» به چاپ رسید.

باربارا تالیور (تدوینگر)

  • تدوین فیلم‌هاى مستقل یا کم هزینه

به هنگام تدوین فیلم‌هاى کم‌هزینه باید ابعاد مبارزه‌تان را انتخاب کنید. چالش‌هاى پیش رویتان را در نظر بگیرید، بدانید قرار است در چه راه پر‌مخاطره‌اى قدم مى‌گذارید، باید آگاه باشید که در این شرایط از چه ادبیاتى استفاده کنید و مهم‌تر از همه مدام باید جر‌و‌بحث کنید.

  • نخستین فیلم اکشنى که تدوین کردم

همیشه فکر مى‌کنم تقطیع دیالوگ‌ها سخت‌ترین کار ممکن است اما با این وجود اخیراً نسبت به ژانر اکشن ارادت خاصى پیدا کردم. اینکه پلان‌ها درست به هم قطع شوند، سرعت و ضرباهنگ مناسبى را بر فضاى کلى فیلم حاکم کنیم، ساختار و فضاى فیلم هیجان انگیز از آب درآید و عصبیت و درگیرى‌هاى درون فیلم به خوبى خلق شوند. وقتى که توانستم از پس این کار بر بیایم واقعاً احساس فوق‌العاده‌اى داشتم. واقعاً که معرکه بود.

  • رابطه کارگردان _ تدوینگر

در زمان کار آنچه اهمیت دارد اعتماد متقابل کارگران و تدوینگر به همدیگر است. بعضى وقت‌ها به خصوص زمانى که دو نفر تازه همکارى‌شان را شروع کرده‌اند، مدت زمانى طول مى‌کشد تا این رابطه شکل بگیرد. اگر به عقاید هم احترام بگذاریم و یکدیگر را قبول داشته باشیم این اعتماد باعث مى‌شود به حرف همدیگر گوش دهیم و این بهترین اتفاقى است که مى‌تواند در اتاق تدوین رخ دهد.

  • شور و شوق در تن دادن به مصالحه

کارگردانى یک نکته را به من اشاره مى‌کند و با خودم فکر مى‌کنم «این احمقانه‌ترین چیزى است که تا به حال شنیده‌ام» و بعد تذکرات کارگردان درست از آب در مى‌آید. بعضى وقت‌ها هم نتیجه نهایى چیزى بینابین حرف‌هاى من و کارگردان مى‌شود. شما باید براى تجربه چیز‌هاى مختلف شور و شوق داشته باشید. من از کارگردان‌ها چیز‌هاى زیادى یاد گرفته‌ام و امیدوارم آنها هم از من آموخته باشند.

  • صفاتى که از شما یک تدوینگر موفق مى سازد

تدوینگران موفق و توانمند شنوندگانى خوب، آدم‌هایى خلاق، مشتاق براى تجربه‌هاى نو و سمج و یک دنده هستند. شما باید صبور باشید. معمولاً براى رسیدن به نتیجه دلخواه و آرمانى تان باید کلى سماجت به خرج دهید. باید پیوسته شیوه‌هاى مختلفى تجربه کنید تا به نتیجه اصلى برسید.

  • تدوین مطلوب در اتاق تدوین

یقین داشته باشید که بار اول و دوم موفق نخواهید شد. مهم نیست، کارتان را متوقف نکنید. باید حداقل بیست بار تدوین سکانس‌هاى مورد نظرتان را تغییر دهید تا راضى از در اتاق خارج شوید و فریم و لحظه مورد نظر‌تان را به دست آورید.

  • قصه گوى خوب

باید یک قصه گوى توانا باشید. هر چه بیشتر با قصه‌گو‌هاى خبره بگردید قطعاً بیش از پیش مى‌توانید از هنر‌تان بهره بجویید.

  • تفاوت‌ها در قصه گویى

شیوه‌هاى گوناگونى براى قصه گویى وجود دارد. این قضیه مثل تعریف کردن یک لطیفه است: احتمالاً یک لطیفه را مى‌توان به شش صورت ممکن تعریف کرد اما معمولاً پنج‌تایشان فوق‌العاده جواب مى‌دهند. با این وجود هر کدامشان ویژگى خاص خودشان را دارند.

  • کسب و پرورش خلاقیت

من دستیار تدوینگرى به نام آنجلو کارُ (Angelo Carro) بودم. او در کارش تجربه فراوانى داشت. او معرکه بود. یکى از چیز‌هایى که در کار او نظرم را به خودش جلب مى‌کرد این بود که معمولاً مى‌دیدم او دو بخش از فیلم‌ها که هیچ ربطى به هم نداشتند، برمى‌داشت و با خلاقیت تحسین برانگیزى در کنار هم تدوین مى‌کرد و سرانجام به ترکیب جدید معنى‌دارى مى‌رسید. ببینید شما باید آنقدر وسعت دید و اندیشه داشته باشید تا به خوبى بتوانید چیز‌هاى مختلف را به هم ربط دهید. این توانایى اساساً از تجربه‌گرى و عملگرایى برمى‌آید نه از محدودیت و حرف زدن مداوم. اگر یکجا بنشینید و یک ریز بگویید: «خب ما اینجا یکسرى قانون داریم که ملزم به رعایتشان هستیم.» چیزى درست نمى شود.

  • اهمیت هدف

در یک نقل قول قدیمى -فکر مى‌کنم از حرف هاى مل بروکس باشد- داشتیم که «اگر مى‌خواهید روى یک درخت موز زوم کنید، حتماً توى آن درخت دنبال یک میمون باشید.» همیشه براى انجام هر کارى باید دلیلى وجود داشته باشد  -استفاده از کلوزآپ، زوم یا …- امیدوارم کارگردان‌ها حتماً به این مسئله توجه کنند.

فیلم‌شناسى باربارا تالیور: اسپارتى (۲۰۰۴)، نشانه ها (۲۰۰۲)، سرقت مسلحانه (۲۰۰۱)، مصیبت (۲۰۰۰)، خیابان هاى استیت  و مین (۲۰۰۰)، قصه یک بچه بد (۱۹۹۹)، قصه وینسلو (۱۹۹۹)، زندانى اسپانیایى (۱۹۹۷)، سیدنى (۱۹۹۵)، جک و دوستانش (۱۹۹۲) و آدم کشى (۱۹۹۱).

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

2 × 1 =