اشاره: نوشته زیر ترجمهای بود از مجموعه گفت و گوهایی چاپ شده در مجله «مووی میکر» که در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۴ با عنوان «حسرت به دل نمانید» به چاپ رسید.
استفن مک (تدوینگر)
کمى هم تحقیق و پژوهش کنید. پیش از به وجود آمدن سینما، نقاشانى بوده اند که شیوه استفادهشان از نور و رنگ مىتوانست الهام بخش چشمان فیلمبرداران باشد. به علاوه موضوعات و فیلمنامههایى که آنها روى بومها ثبت کردهاند تماماً آثارى ابدى، جهانى و جاودانه است.
- در برابر تقطیع بیش از اندازه مقاومت کنید
اگر در وجودتان احساس کردید شدیداً به تکه پاره کردن اثر فوقالعاده یک نفر – فرقى نمىکند بازى یک بازیگر باشد یا نماهاى یک فیلمبردار- مشتاقید حتماً در برابر این حس مقاومت کنید.
- با حرفه هاى دیگر عرصه فیلمسازى آشنا شوید
یاد بگیرید که دیگر متخصصان در حوزههاى کارىشان چه مىکنند و چرا به آن اعمال دست مىزنند. توانتان را در تدوین نمونهاى از کار آنها به کار بگیرید و در نتیجه با بازیگرها، طراحان صحنه، مدیران فیلمبردارى، طراحان لباس و خیلىهاى دیگر ملاقات کنید. آنها به کمک شما نیاز دارند. شما مىتوانید کارى کنید که توانایى افراد دیگر به بهترین وجه ممکن نشان داده شود و همین مسئله باعث مىشود آنها براى حضور بیشتر و موفقتر در عرصه فیلمسازى از کار و توان شما به عنوان یک سکوى پرش استفاده کنند. هیچوقت در خلاصه تاریخچه و سوابق شغلى تان غلو نکنید. من تنها به کسى توجه مىکنم که واقعاً در کارنامهاش کار ارزشمندى وجود داشته باشد.
- پلها را خراب نکنید
یادتان باشد، تمایزات بدیع و تفاوتهاى خلاقانه واقعىاند و شرافتمندانهترین شیوه آن است که «از این عرصه به سلامت بیرون بیایید بدون این که پلهاى پشت سرتان را خراب کنید.»
- تدوینگرها مثل متخصصین درمانى هستند
باید دستمزدتان را تمام و کمال دریافت کنید. هواى حقوقتان را داشته باشید و براى دریافت قسطهاى پرداختى حتماً برنامهریزى کنید. حتماً تاکید کنید که دستمزدتان سر زمان خودش به شما تحویل داده شود، به خصوص وقتى که با گروه جدیدى همکاریتان را شروع کردهاید. قراردادها مىتوانند خیلى ساده باشند، بعضى وقتها حتى از چند خط هم بیشتر نیستند. سى سال است که با آزادى تمام مشغول کارم و تا به حال هیچ وقت کسى نتوانسته سر من کلاه بگذارد.
- براى مردم ارزش قائل باشید
مردم را بشناسید. برایشان احترام و ارزش قائل باشید. براى همه افراد حتى آنهایى که فیلمساز نیستند.
- تنها راه مقابله با کسالت، سرگرمىهاى مختلف است
رابرت دووال همیشه مىگوید: «تنها راه مقابله با کسالت، سرگرمى است، سرگرمى و باز هم سرگرمى.» از تفریح کردن اصلاً شرمنده نشوید، یادتان باشد شما در عرصه فیلمسازى فعالیت مىکنید. پس هر کارى که بکنید یک جور تحقیق به حساب مىآید و بعداً مىتوانید در کارتان از آن استفاده کنید. مثل رابرت دووال قبول کنید که مىتوانید نیروى از دست رفتهتان را دوباره به دست آورید.
- فیلم شناسی استفن مک : تانگوى ترور (۲۰۰۲)، آفرین جورجیا (۲۰۰۱)، حوارى (۱۹۹۷)، مثله گر (۱۹۸۵)، عشق من آنجلو( ۱۹۸۳) و…
جیم تیلور (فیلمنامه نویس)
بزرگترین کار سماجت است. سماجت و استقامت مهمترین کارى است که باید انجام دهید و مهمتر از ادامه دادن به آن است. به نظر مىرسد هر کسى باید ۱۰ سال تمام سخت تلاش کند تا این که تازه آمادگى حضور در این عرصه را به دست آورد.
- تمام هم و غمتان را متوجه پیدا کردن یک مدیر برنامه نکنید
تمام وقتتان را به یافتن یک مدیر برنامه اختصاص ندهید. این موضوع مىباید آخرین دغدغهتان باشد. مدیر برنامه به وقتش وارد زندگیتان مى شود. عجله نکنید. چنین مسئلهاى اصلاً چیز خوبى نیست. تمام هدف شما باید فقط و فقط فیلم ساختن باشد.
- همکارى به شانس بستگى دارد
فکر مىکنم «همکارى» امر فوقالعادهاى است. با این حال متوجه شدهام که بعضى وقتىها بعضى از همکارىها به یک عذاب تبدیل مىشوند. به همین دلیل همه چیز به شانستان بستگى دارد.
- خودتان را کنار بگذارید
همکارى یعنى خودخواه نبودن در حرفهتان و تلاش براى رسیدن به بهترین نتیجه… فرقى نمىکند که نتیجه کار محصول ایدههاى شما باشد یا دیگرى.
- فیلم شناسى جیم تیلور: تا پرور (۲۰۰۵) آرمان از دست رفته (۲۰۰۴)، راه هاى فرعى/ جانبى (۲۰۰۴) درباره اشمیت (۲۰۰۲)، پارک ژوراسیک ۳ (۲۰۰۱) و…
تیم آر (مدیر فیلمبردارى)
- اشتیاق بر تجربه غلبه مى کند
در برخى از موارد، اشتیاق از تجربه ارزش بیشترى دارد.
- جایى براى کشف و شهود
شدیداً شیفته ایدههایتان نباشید. در ذهنتان جایى هم براى شهود و کشف نکات تازه بگذارید.
- به چشمانتان اعتماد کنید
بعضى وقتها نورسنجها و ابزار کارتان به شما مىگویند «نه» اما درونتان مىگوید «بله» معمولاً اعتمادکردن به غرایز و خطرکردن نتایج بهترى به دنبال دارد.
- به دنبال منابع الهام باشید
هرطورى که شده در آثارى کار کنید که به بارورى ذهنتان بینجامد. شاید مجبور شوید در فیلمهاى کمهزینه و با بودجه پایین مشغول فعالیت شوید. شاید هم مجبور شوید مسیر کاریتان را تغییر دهید یا به چیزهاى بهترى برسید. آن وقت است که درمىیابید کار در پروژهاى که تمام وجودتان را واردش کردهاید چه آثار بزرگ و متفاوتى دارد.
- حسرت تا ابد مىماند
براى اعتقادتان قیام کنید! در سینما حسرت تا ابد مىماند.
- فیلم شناسى تیم آر: صبح زود بیا (۲۰۰۶)، به یارو اعتمادکن (۲۰۰۵)، منهتن کوچک (۲۰۰۵)، باکستر (۲۰۰۵)، قهرمان هاى رویایى (۲۰۰۶)، احساس نهفته (۲۰۰۴)، قاصدک (۲۰۰۴)، همه دختران واقعى (۲۰۰۳)