وقتی در سال ۱۳۹۳ فیلم «گزارش» عباس کیارستمی را که در سال ۱۳۵۶ به نمایش در آمده٬می‌بینی چه نکاتی برایت برجسته می‌شود:

۱. تهیه کننده فیلم «بهمن فرمان آرا»ست و فیلمبردارش «علیرضا زرین دست».
۲. تدوین‌گر فیلم «ماه طلعت میرفندرسکی‌»ست (وی تدوین‌‌گر فیلم‌های دایره مینا (۱۳۵۷)، باغ سنگی (۱۳۵۵)، بی‌تا (۱۳۵۱)، پستچی (۱۳۵۱)، آقای هالو (۱۳۴۹) هم بوده‌اند. دستیار کیارستمی «مهوش شیخ‌الاسلامی» ست. به شدت مشتاق می‌شوی تا ببینی چند نفر از خانم‌ها در آن زمان بغیر از بازیگری در بقیه بخش‌های سینمای قبل از انقلاب با جدیت مشغول فعالیت بوده‌اند.
۳. اوضاع خانه و خانواده شخصیت اصلی ماجرا رو‌به راه نیست. مساله فیلم قانون‌گریزی و قانون مداری‌ست. شخصیت اصلی رشوه می‌گیرد و دروغ می‌‌‌گوید و از طرف دیگر پایبندی‌اش به قانون و اطاعتش از پلیس، رابطه‌ او را با زنش تیره و تار می‌کند.
۴. پول بحث اصلی همه است و خانه و اجاره‌نشینی و قطعا پول معضل فکری شخصیت اصلی.
۵. شخصیت اصلی فیلم از ترافیک روز جمعه شکایت دارد و ترافیک شب جمعه رسیدن به بیمارستان را برای او دشوار می‌کند.

۶. ماشین‌ها جلوی پای خانوم شیک پوش می‌ایستند و می خواهند او را سوار کنند. وقتی هم که در خیابان راه می‌رود مردان برایش سوت می‌کشند و از این کارها و حرف‌ها.
۷.
دکتر در کلینک بالای سر مریضش نمی‌ماند شب می‌رود خانه. درکلینیک همه سیگار می‌کشند.
۸. «شهره آغداشلو» Over act است در بعضی از صحنه‌ها. «کورش افشار‌پناه» که بازی کنترل شده‌ای دارد تنها در یک فیلم دیگر بازی کرده است. او در مستندی که در سال ۲۰۱۳ ساخته شده درباره کیارستمی و این فیلم حرف زده است گویا. «مصطفی طاری» بهترین بازی عمرش را در این فیلم انجام داده و بعد از این گویا در سینمای ایران کوچک و کوچک و کوچک‌تر شد و از ریخت افتاد.
۹. گزارش بعد از سقوط و عدم اقبال مردم به فیلمفارسی گویا شروع جریان تازه‌ای در سینمای واقع‌گرای ایران بود که انقلاب آن را به مسیر دیگری برد. فیلم حکایت از یک بحران درونی و برونی دارد و شاید به صورت ناخواسته می‌شود تغییرات بعدی را درش پیش بینی کرد. فیلم یکسره تصویری متفاوت و درست از جامعه ایران و تهران آن روزها پیش چشمتان می‌‌گذارد برعکس تمام آن چیزهایی که سال‌ها قبل در خیل کثیری از فیلم‌های ایرانی (آثار فیلمفارسی) شاهدش بوده‌ایم.
۱۰. بنز ۲۴۰ هزار تومن. ساندویچ کالیاس با عرق ۵ تومان. لیوان نشکن ۴ تومان.

این نوشته نخستین بار در فیسبوک منتشر شد. برای خواندن نظرات به اینجا مراجعه فرمایید.